Niezwykłe krajobrazy, wspaniała przygoda – wspomnienia z wycieczki finalistów Konkursu Leonardo 2023

Wycieczka zorganizowana przez Stowarzyszenie Gmin Babiogórskich pod przewodnictwem Pana Marcina Leśniakiewicza z ELMETUR-u dla finalistów kolejnej edycji Międzynarodowego Konkursu Wiedzy Ogólnej LEONARDO to zawsze niezwykłe wydarzenia, na które czeka wiele osób. Tym razem SGB zaproponowało wycieczkę PRZEZ JURĘ KRAKOWSKO-CZĘSTOCHOWSKĄ, która odbyła się w dniach 19-20.05.2023 r. Uczestniczyło w niej 24 młodych ludzi z rożnych gmin stowarzyszonych w SGB.

Jurajska przygoda rozpoczęła się w piątkowy ranek pod Urzędem Miasta Sucha Beskidzka, skąd wyruszyliśmy wygodnym, białym autokarem, który prowadziła Pan Paweł. Dojechaliśmy do miejscowości Mników, aby pospacerować po niezwykle malowniczej Dolinie Mnikowskiej, która wszystkich zachwyciła swoim płożeniem, urokliwymi skałami i bogactwom wiosennej roślinności. Jeszcze większym zaskoczeniem był wymalowany na jednej ze skał wizerunek Matki Bożej Skalskiej. Z zaciekawieniem pokonaliśmy mnóstwo schodów, aby z bliska przyjrzeć się temu niezwykłemu obrazowi. Z góry jeszcze lepiej mogliśmy podziwiać widok na dolinę.

Ruszyliśmy autokarem w dalszą drogę. Dotarliśmy do Olkusza. Zwiedziliśmy rynek miasta
i wysłuchaliśmy ciekawej historii w nowoczesnym, podziemnym muzeum. Wielu z nas bardzo zaciekawiły zbiory, które niegdyś wykorzystywał kat, torturując tych, którzy nie chcieli stosować się do obowiązujących wtedy norm społecznych.

W godzinach popołudniowych dotarliśmy do Ogrodzieńca. W Podzamczu położony jest „Zamkowy Gościniec pod Lilijką”, w którym zadomowiliśmy się na jeden nocleg. Wcześniej jednak czekał nas spacer z przewodnikiem do pobliskiego starego grodu na górze Birów.
A na koniec dnia największa atrakcja, czyli zwiedzanie wspaniałych ruin zamku „Ogrodzieniec”
i wysłuchanie historii o tym interesującym miejscu. Schodząc z zamku byliśmy pod ogromnym wrażeniem tego, co mogliśmy zwiedzić. Potem przyszedł czas na wspólny, smaczny posiłek.
Zaś po nim zakwaterowanie i nocleg w wygodnych i ładnych pokoikach z bardzo miła obsługą.

Nowy dzień, po śniadaniu, rozpoczął się pokonaniem malowniczej trasy Ogrodzieniec – Olsztyn. W Olsztynie czekało nas zwiedzanie ruin kolejnego z wielu zamków położonych na Szlaku Orlich Gniazd. O każdym z odwiedzanych miejsc mieliśmy okazję dużo się dowiedzieć. Dbał o to bardzo nasz przewodnik – Pan Marcin.

Następny odcinek wycieczkowej trasy zaprowadził nas do Częstochowy. Tu czekał już miejscowy przewodnik, który oprowadził nas po Jasnej Górze. Zobaczyliśmy skarbiec i inne jasnogórskie zbiory, np. samochód, który służył niegdyś św. Janowi Pawłowi II, różaniec ofiarowany przez Marię Curie-Skłodowską, wspaniałe monstrancje, maryjne sukienki, niezwykłe dary i cenne insygnia władzy królewskiej, a nawet dyplom i medal wręczany z okazji przyznania Nagrody Nobla. Podziwialiśmy też cykl obrazów „Golgota” Jerzego Dudy Gracza. Z ogromnym przejęciem wysłuchaliśmy historii o tym, jakże ważnym dla wielu Polaków miejscu. Nie zabrało czasu na osobistą zadumę i pokłonienie się wizerunkowi Czarnej Madonny. Potem przyszedł czas na pyszny obiad w restauracji, która znajduje się ratuszowych podziemiach.

Na zakończenie, w promieniach wiosennego słońca, udaliśmy się do rezerwatu przyrody „Góra Zborów”, a tutaj spacer wśród jurajskich skałek i czas na podziwianie ich rożnych kształtów.

Podróżując po Jurze Krakowsko – Częstochowską mieliśmy okazję dostrzec wspaniałe walory krajobrazu i przyrody w majowej odsłonie.
Serdecznie dziękujemy organizatorom za tę niezwykłą przygodę. Będziemy ją długo dobrze wspominać.

Wspomnienia spisała Pani Krystyna Wajdzik – Opiekunka.

Zobacz najnowsze aktualności:

Stowarzyszenie Gmin Babiogórskich - logotyp

DZIĘKUJEMY
właśnie wysłałeś wiadomość

Postaram się na nią jak najszybciej odpowiedzieć